Kokemuksia
Hankkeen jälkeen
Hakukoneoptimointi ja somenäkyvyyden kehittäminen
Hankkeen jälkeen toteutettiin digitaalisen markkinoinnin suunnitelma mm. hakukoneoptimoinnin ja somenäkyvyyden kehittämiseen liittyen. Toinen vastaava on työn alla keväällä 2024.
Hankkeessa
Hankkeessa toteutetaan opiskelijatoimeksiantoihin liittyvien palveluiden testausta ja kehittämistä yrityslähtöisemmiksi. Lisäksi demoympäristön esittelyä tuotteistetaan tätä kautta. Yrityksille tarjotaan myös Digipolun kautta mahdollisuus tutustua oman digitalisaation tilaan ja etsiä uusia kehittämiskohteita omasta toiminnastaan. Seuraavassa lyhyesti esitelty digitalisaatiohankkeita, joita on saatu edistettyä Digital Business Labin kautta opiskelijoiden toimeksiantoina.
Chat-robotti
Hankkeen puitteissa opiskelija toteutti harjoittelussa chat-robotin Etelä-pohjalaiselle pk-yritykselle.
ERP-käyttöönotto
Opinnäytetyössä tutustutaan ERP-järjestelmän valintaan. Opinnäytetyö tuottaa hankkeen kannalta hyödyllistä tieto digitalisaation menetelmistä, erityisesti vaatimusmäärittelystä ja ERP;n valintaan vaikuttavista tekijöistä.
Low code-ratkaisujen kehittäminen.
Opiskelija tutustuu opinnäytetyön muodossa low code-ratkaisujen kehittämiseen yritysten sisäisten prosessien tehostamiseksi.
Digitaalinen markkinointisuunnitelma
Opiskelijoiden kurssityönä luodaan digitaalinen markkinointisuunnitelma some- ja verkkonäkyvyyden kehittämiseen.
Demoympäristön esittely
Demoympäristön esittelyä testataan hankkeen sisäisesti yritysten kanssa, jotta konsepti voidaan liittää myöhemmin soveltuvilta osin joko kurssien harjoitustyöksi tai digitutor-toimintamalliin.
Verkkokaupan ja -sivuston päivitys
Opiskelijatoimeksiantona ja osana kurssityötä toteutetaan verkkokaupan ja verkkosivuston päivitykset. Yksi kurssitoteutuksista tehtiin olemassa olevaan sivustoon wix.com alustalla, kaksi muuta pilotoivat sivuston rakentamista alusta alkaen Odoo-alustalla.
Rakennusalan digiosaamisen kartoittaminen
Opiskelijatoimeksiantona kartoitetaan digiosaaminen rakennusalalla ja hahmotellaan tulevat kehityskohteet. Selvityksen pohjalta jatkotoimenpiteet digipuolella selkiytyvät.
VR-sovellukset
Training 4.0: XR-hankkeen pilottina toteutetaan VR-sovelluksia, joilla voidaan testata erilaisia lattiamateriaaleja sekä mattoja virtuaalisesti. Hankkeeseen lähti mukaan kaksi yritystä.
Digitaalisen osaamisen kehittäminen
Kaksi Digital Business Labissa mukana ollutta yritystä lähti mukaan DIKO-hankkeeseen jatkokehittämään omaa digiosaamistaan.
DBL-tila
Yrityksiä kutsutaan tutustumaan tilaan ja antamaan ajatuksia sen kehittämisestä työpajojen puitteissa syksyn aikana. Tilassa järjestettiin hankkeen aikana kaksi somemarkkinoinnin työpajaa sekä etäyhteyksien tukemana asiakkuuden hallinnan ja verkkokaupan työpaja. Lisäksi tilassa on toteutettu avoimien ovien päivä ja lanseeraustilaisuus. Tulevaisuudessa on suunnitteilla muiden hankkeiden digitalisaatiotyöpajoja sekä entistä tiiviinpää integraatiota opetukseen.